
Прочетен: 150 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 16.04 10:49
Теофан Изповедник (758/760-818):
„...Те (аварите), като избягали от своята земя, дошли в областта на Скития и Мизия и изпратили пратеници при Юстиниан с молба да ги приеме.“, ГИБИ 3 239.
А „Монемвазийската хроника“ (XV-XVI. в.) ни съобщава:
„…През 6064 година от Сътворението на света, която била 32-та година от царуването на Юстиниан Велики (VIII.527 - 13/14.XI.565, тоест 558/9), в Цариград пристигнали пратеници на странен народ – на така наречените авари. Целият град се стекъл да ги види, тъй като не били виждали никога такъв народ. Прочее, аварите имали твърде дълги коси, превързани с панделки и сплетени, а останалата носия наподобявала носията на другите хуни.“, ГИБИ 6 69.
А Йоан Малала (ок. 491-578) ни казва направо, че тъй наречените авари са също хуни:
„...В това време в Константинопол влязло странното племе на хуните, наричани авари.“, ГИБИ 2 216.
Това събитие се преразказва и в по-късните хроники - например в „Брюкселска хроника“ (XI. в.), писана през XI век четем:
„...По същото време аварите избягали от собствените си (земи) и дошли в пределите на Мизия и Скития“, ГИБИ 6 74.
В лексикона „Свидас“ (970) при думата „българи” четем:
„...На българите се харесала носията на аварите; те заменили своите дрехи с техните и досега ходят така облечени. ...Те много често от чужденците са били смятани за хуни и с името хуни са били безразборно наричани от чуждите народи.”, ГИБИ 5 309.
А Прокопий Кесарийски (ок. 500 – ок. 565) ни съобщава за любопитния резонанс на константинополската общественост, че модата на аварите така се харесала на цариградските граждани, та те почнали да ѝ подражават:
„…Най-напред привържениците на цирковите партии възприели нов начин на носене на косата, защото я остригали съвсем не като другите ромеи. Те именно не докосвали мустаците и брадата, но ги оставяли съвсем свободно да растат, както това правели персите. Косата на главата пък я остригвали отпред чак до слепите очи, а отзад неприлично я оставяли да се спуща колкото може по-надолу, както правели масагетите. Поради това този начин бил наричан „хунски“. … Наметките им пък, шалварите и повечето от обувките им съответстват на хунските по име и по вид.“, ГИБИ 2 149.
Широките панталони, наречени шалвари, позволяват да се язди кон, без да е „срамно“ както при яздене с римски дрехи, както казва Псевдомаврикий (VI. в.) в своя „Стратегикон“.
Виждаме, че и по външност българи, авари
и хуни са неразличими в очите на любопитната и декадентска цариградска публика, която очевидно е доста чувствителна към модни явления.
Виж стр. 251 от: Българска история до XII век през погледа на старите автори, 2015, Николай Иванов Колев, ISBN 978-3-00-048101-7, Издателство ГУТА-Н, София, 860 стр. от които 101 цветни.
https://www.book.store.bg/p160783/bylgarska-istoria-do-xii-vek-prez-pogleda-na-starite-avtori-nikolaj-ivanov-kolev.html
Други издания на този автор, преводач и издател:
https://www.book.store.bg/c/p-pc/id-12287/knigi-ot-nikolaj-ivanov-kolev.html
http://bgkniga.bg/searchresults.html?cat=books&word=%D0%9D%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9%20%D0%98%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B2
Утигури, ултинзури и прозвището на бълга...
Българи и хуни са едно и също, според хр...
- Не налагам мнение - питам, тъй като и малко преди смъртта си Рашо Рашев - започна да намира общност и твърдеше подобни прилики?
16.04 12:24
https://www.book.store/p160783/bylgarska-istoria-do-xii-vek-prez-pogleda-na-starite-avtori-nikolaj-ivanov-kolev.html
в която ще намерите научните доказателства за това. Всичко хубаво!