Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.05 17:22 - Д-р Ганчо Ценов (1914): Хиляда години ли от смъртта на Св. Климент? Критични бележки.
Автор: historybg2018 Категория: История   
Прочетен: 338 Коментари: 4 Гласове:
7

Последна промяна: 14.05 10:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Излезе от печат: Хиляда години ли от смъртта на Св. Климент? Критични бележки. Д-р Ганчо Ценов. Първо издание: Печатница на Народното Осигурително Д-во „Балкан“, София 1914. Забранена в България от 1944 до 1990. Препис: д-р Николай Иванов Колев, Издателство ГУТА-Н, София, 2021. ISBN 978-619-7444-47-6. 36 стр. 

https://www.book.store.bg/p304729/hiliada-godini-li-ot-smyrtta-na-sv-kliment-kritichni-belezhki.html

https://ciela.com/hilyada-godini-li-ot-smartta-na-sv-kliment-kritichni-belezhki.html
image

Няколко думи за този препис

 

Уважаеми читателю,

 

В ръцете си държиш статия от българския историк и преподавател в университета „Александър фон Хумболт“ в Берлин д-р Ганчо Ценов. Статията е издадена в България 14 години, след като той е защитил докторската дисертация в този университет. По това време се печата и забележителното му изследване на немски Goten oder Bulgaren[1], от което в настоящата статия той използва множество оригинални цитати, събрани от стари автори и преведени от него на български.

В книгата си „Препирните по народността на българите…“[2] издадена по-късно, през 1936 г., Ценов указва на огромните щети за развитието на нашата национална държава от „писане на история, обслужвайки едни или други политически интереси“, без да се държи сметка за фактите, които са ни оставили старите автори и с болка отбелязва, че „когато едни проливаха кръвта си на бойните полета, други доказваха на света, че земята за която се борят българите, никога не е била българска“, последиците бяха не само, че на Ньойския конгрес се полагат границите в Тракия, както е дадено в немското издание на историята на Златарски (в българското тези карти не са публикувани), не само че България загуби своите Западни погранични райони, Македония и Беломорска Тракия, но и че до днес продължава безсмислената дискусия за „националността на македонците“, която трови атмосферата на Балканите.

Настоящата статия започва с публикуваното от Голубински през 1878 г. необосновано от старите автори становище, че българите са късни пришълци на Балканите и  границите на тези късни пришълци стигат до Балкана, което тогавашният професор Златарски преписва и представя за свое, което не само е етически недопустимо в науката, но освен че е невярно, е и вредно за националните интереси на народа ни, което Ценов осъжда като дълбоко неморално. Нека отбележим, че границата на княжество България на Берлинския конгрес се прокара по Балкана в съответствие с мнението на Голубински.

Същината на настоящата статия  обаче, е дискусия относно насроченото тържество в чест на хиляда годишнината от смъртта на св. Климент, организирано от професори в Университета, на които Ценов отрича моралното право да приемат, от една страна становището, че българите са тюрки и късни пришълци на Балканите, да отричат ранното християнство на българите, да приемат становището на Ягич, че Кирил и Методий са гърци, а от друга страна честват светите Седмочисленици като знаменити българи. Съществена част на критиката на Ценов е насочена към фактите, посочени от много стари автори, че голяма част от нашия народ, живеейки от древни времена на Балканите е приела ранното християнство от свети Павел[3], а не при цар Борис, че народът ни има активно използвана писменост от четвърти век, от времето на Константин Велики и Урфил, а не от времето на цар Борис, както твърдят Златарски и неговите колеги от Университета.

Както и в други свои книги, Ценов критично съпоставя легендарните сведения за Кирил и Методий и исторически извори за войни и събития, и стига до извода за премесване на събития, станали много по-рано, но преписани в легендите за станали в девети век.  

Същото премесване става и с житието на св. Климент[4].

След 1944 нашата история за съжаление не се пренаписа на базата на фактите, а си остана във форма и съдържание обслужваща интересните на други сили, които не бяха, и не са интереси на България. Затова между 1944 и 1990, Ценов влиза в списъка на забранените писатели и неговите книги са иззети от библиотеките.

 За щастие сега драги читателю би могъл да се запознаеш с тази статия преписана на съвременен български език. Това е статия за размисъл на всеки българин обичащ отечеството и рода си!

 

26 април 2021

Д-р Николай Иванов Колев

Херцогенаурах
Германия


[1] "Готи или българи", Д-р Ганчо Ценов. Критично изследване на източниците за историята на старите скити, траки и македонци с две карти, ЛАЙПЦИГ 1915, Leipzig 1915, Verlag der Dykschen Buchhandlung, Забранена в България от 1944 до 1990, Превод от немски д-р Николай Иванов Колев. Издателство GUTA-N, 26.09.2018, София, ISBN 978-619-7444-09-4. Стр. 270. - Б. изд.

[2] "Препирните по народността на българите в що се състоят и защо се водят", д-р Ганчо Ценов. Първо издание: Придворна печатница, София 1936. Забранена в България от 1944 до 1990, Препис на съвременен български: д-р Николай Иванов Колев, Издателство ГУТА-Н, София, 2021, ISBN 978-619-7444-44-5, 56 стр. - Б. изд.

[3] Първите европейски християни са хора, живеещи по течението на река Марица. Деянията на Павел на Балканите, преимуществено в трите градове на стара България и втора Македония, а именно Лихнида (Охрид), Костур и Бер (Деян. XVII, 10 ст.). - Б. изд.

[4] Помощник на апостол Павел в това дело е бил св. Климент I, български епископ, който е произхождал от древните илирийски българи, за когото говори самият апостол Павел в своето послание към филипийците в гл. IV, 3 ст. Св. Климент остава в Илирия и продължава делото на Павел сред своите сънародници, преимуществено в гореспоменатите градове. Там той доживява до дълбока старост и след като починал бил погребан на видно място. По-късно над гроба му в Охрид е пост-роен великолепен катедрален архиепископски храм, носещ неговото име „Св. Климент български епископ“. Надгробната плоча на св. Климент I надписана със стар български шрифт е унищожена от византийците след 1018 г. Когато турците окупират България, църквата е превърната в „Имарет джамия“, която сега е развалина на един от охридските хълмове, над самото Охридско езеро. Местните турски поселници са го почитали като Синан Баба.

Тъй като и други градове са искали да имат мощи на този светец, то те са били разпространени по-късно в трите града на стара България: Охрид, Костур и Бер, в които градове той се е трудил.

Св. Климент I е канонизиран от католическата църква и неговият празник е постановен за 25 ноември стар стил.

В българската църковна история има и други двама велики радетели на християнската вяра със същото име и също канонизирани за светци, които не бива да се бъркат:

Св. Климент II е бил изпратен от император Траян във втори век на заточение в римската провинция Прибрежна Дакия, в Крим, и там е бил удавен в морето. Архимандрит Кирил Рилски (1930 г.) го нарича папа римски. На 25 ноември стар стил се чества и паметта на Св. Климент II.

Св. Климент III е един от учениците на Кирил и Методий, живял по времето нар ца Симеон, починал в дълбока старост и погребан в същата църква. Надгробната плоча на  св. Климент III е запазена до днес (1930 г.). Св. Климент III се празнува  на 27 юли стар стил, празника на светите седмочисленици. Македонски учители и Софийският университет го честват на 25 ноември стар стил. - Б. изд.

 

Други книги на този издател: 

https://www.book.store.bg/c/p-l/m-3547/guta-n.html

https://ciela.com/publisher/guta-n.html

https://m.helikon.bg/publisher/167796-%D0%93%D1%83%D1%82%D0%B0---%D0%9D.html

http://knigabg.com/index.php?page=publisher&id=2606

https://www.ozone.bg/books_publisher-guta-n/

http://www.bookpoint.bg/search.html?search_q=%D0%93%D0%A3%D0%A2%D0%90-%D0%9D

image











Гласувай:
7
0



1. batogo - !!!:))) Благодаря за истинната, будителска публикация!
11.05 18:28
Време е всички ние, българите, да познаем и осъзнаем истинската си история, а не пробутваната ни и насаждана в съзнанието на поколения българи в продължение на близо 80 години казионна, угодна на Русия и на русофилите, пародия на историята ни!
Чест и почитания за публикацията!
цитирай
2. krumbelosvet - Бат ого
12.05 00:34
Тая история НЕ започва преди 80 години, и не омразните ти Русия и русофили (като Вазов и Капитан Петко Войвода) я пишат. Тя иде от Византия и... проф.Иречек ис-ие.
И ето аз, известен "комунист и русофил" съм убеден в автохтонния произход на българите и нещо повече...
цитирай
3. radostinalassa - Русия е наш наследник и ...
12.05 20:33
по тази причина може да е омразна само на янките и англичаните и пр. пирати.
А сега излиза , че кроманъонецът идва от Костенки, Воронеж.





цитирай
4. historybg2018 - krumbelosvet
27.05 11:26
Петко войвода е закрилник около 20 години на беломорските българи, човек с невероятна съдба. По време на руско-турската война той спасява беломорските българи и от 6 000 въстанали башибозуци. Само заради това е произведен за капитан от руското командване, а не че е проводник не нечии други интереси освен българските. Моля Ви запознайте се с биографията разказана от самия него и съвременници в
Беломорска Тракия в Освободителната война през 1877-1878 год., Ст. Н. Шишков, Пловдив 1929 г., Препис на съвременен български: Д-р Николай Иванов Колев, Издателство ГУТА-Н, София, 2020, ISBN 978-619-7444-31-5, 202 стр., Цена 16 лв.
https://www.book.store/p289752/belomorska-trakia-v-osvoboditelnata-vojna-prez-1877-1878-g-stoiu-shishkov.html

и не петнете това свято за нас българите име. Всичко хубаво.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: historybg2018
Категория: История
Прочетен: 452755
Постинги: 258
Коментари: 389
Гласове: 1433
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930