

Вчера в Западна Европа и Америка се „чества“ празника Halloween. Тикви придобиват форма на фенери с отвори наподобяващи дракони, деца се обличат с костюми напомнящи умрели, скелети, чудовища и какво ли не, минават от къща на къща и по-невъзпитаните казват само „кисело“ или „сладко“ и се надяват да получат сладкиши от домакините, по-възпитаните изпяват една песен и повтарят същата процедура. По-големите ентусиасти „украсяват“ домовете си с чудовища, и въобще възниква една атмосфера на „радост от грозното и страшното“. В края на краищата културна традиция не се забелязва, и цялата процедура се свежда до просия, особено добре разпространена в по-богатите квартали на Германия.
Самите немци казват, че този „обичай не е техен, а е принесен от Америка, а самите американци казват, че това е ирландски обичай, донесен в Америка от преселниците – ирландци.
В това което следва, ще се запознаем с два текста, единият от Encyclopedia Britannica, а другия от нашият забележителен будител – Спиридон Габровски. Съпоставяйки тези текстове, ще разберем, че Halloween сякаш е един извратен до неузнаваемост древен, предхристиянски, обичай, практикуван от българи.
Преселване на мизи наричани болги от Тракия в Ирландия по времето на Кир
Войните на Кир водят и до емиграция на балкански народи. В британската енциклопедия намираме:
„Тракийските племена болги, нахлули в земите на келтите през VI век пХ.“,
а също и
„Траките стават родоначалници на втората колонизаторска раса – фирболгите.“[1]
А в ирландските хроники „Leabhar Gabhala Eireann“ се казва, че по времето на цар Кир Велики - VI-ти век пХ, народ наречен болги идва от Тракия в Ирландия. Техни предводители са посочени хора с имена Умор и Гостен. Забележително е съвпадението на тези имена с имената Умор и Гостун в Именника на българските владетели. И в “Ирландската Книга на Нашествията”, се твърди, че болгите са дошли от Тракия по времето на Кир Велики – VI век пХ. Болги или блеги или флеги (гръцки запис) са описани като бойци, потомци на Арес.
Тези сведения ни показват две интересни неща:
1) Нашествието на Кир с огромна войска на Балканите е предизвикало преселение на население, което не е желаело да се подчини и вероятно не е могло да воюва с нашественика;
2) Названието болги е много по стара индикация за името българи отколкото първите споменавания на името българи в III-IV век.
За Перун или Пеперуд, крал български
„След смъртта на Ладо дойде Перун, или Пеперуд. По това време се роди Александър Македонски и той (Перун) взимаше данък от Филип Македонски, докато порасна (синът му) Александър. Когато Александър възмъжа, дойде срещу Перун и разби войската му, уби Перуна и зароби двамата му синове.
Сега българите почитат Перуна по време на суша: събират се юноши и девици и избират един или от девиците, или от юношите, и го обличат в мрежа като в багреница, и му плетат венец от бурени в образа на крал Перун, и ходят по домовете, играят и пеят и често споменават този бяс. И поливат с вода и този Перун, и себе си. Хората са безумни, дават им милостиня, а те като съберат милостинята, купуват ядене и пиене и правят трапеза. Ядат и пият за славата на този Пеперуд. И като правят това, кланят се на идола и не считат това за грях. Така и във вечерта на Рождество Христово ходят цяла нощ, пеят песни богомерзки и не считат това за грях.“
Това беше извадка от:
История во кратце о болгарском народе словенском, Спиридон Габровски. Пето издание. Първо издание: 1792 г. Препис на съвременен български език: Минчо Георгиев Минчев. Издателство ГУТА-Н, 30.10.2019, София. ISBN 978-619-7444-21-6
https://www.book.store.bg/p266850/istoria-vo-kratce-o-bolgarskom-narode-slovenskom-spiridon-gabrovski.html
https://ciela.com/istoriya-vo-krattse-o-bolgarskom-narode-slovenskom.html
https://m.helikon.bg/224841-%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B2%D0%BE-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%86%D0%B5-%D0%BE%D1%82-%D0%B1%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BC-%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B5-%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BC-(1792).html
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=52812#%D0%A0%D1%91%D0%A1%D0%83%D0%A1%E2%80%9A%D0%A0%D1%95%D0%A1%D0%82%D0%A0%D1%91%D0%A1%D0%8F-%D0%A0%D0%86%D0%A0%D1%95-%D0%A0%D1%94%D0%A1%D0%82%D0%A0%C2%B0%D0%A1%E2%80%9A%D0%A1%E2%80%A0%D0%A0%C2%B5-%D0%A0%D1%95-%D0%A0%C2%B1%D0%A0%D1%95%D0%A0%C2%BB%D0%A0%D1%96%D0%A0%C2%B0%D0%A1%D0%82%D0%A1%D0%83%D0%A0%D1%94%D0%A0%D1%95%D0%A0%D1%98-%D0%A0%D0%85%D0%A0%C2%B0%D0%A1%D0%82%D0%A0%D1%95%D0%A0%D2%91%D0%A0%C2%B5-%D0%A1%D0%83%D0%A0%C2%BB%D0%A0%D1%95%D0%A0%D0%86%D0%A0%C2%B5%D0%A0%D0%85%D0%A0%D1%94%D0%A0%D1%95%D0%A0%D1%98-1792-%D0%A0%D1%96
Други книги на този издател:
https://www.book.store.bg/c/p-l/m-3547/guta-n.html
https://ciela.com/publisher/guta-n.html
https://m.helikon.bg/publisher/167796-%D0%93%D1%83%D1%82%D0%B0---%D0%9D.html
http://knigabg.com/index.php?page=publisher&id=2606
https://www.ozone.bg/books_publisher-guta-n/
http://www.bookpoint.bg/search.html?search_q=%D0%93%D0%A3%D0%A2%D0%90-%D0%9D
[1] Encyclopedia Britannica, Dictionary of Arts, Sciences, and General Literature, 9th ed. Vol. V, Henry G. Allen and Co, 1833, p. 299.
Тагове:
КАКЪВ Е СМИСЪЛЪТ НА ИЗРАЗА “ДИЛМАНО, ДИЛ...
"Нашата азбука" представя Първ...
Коренът "бол" не е индоевропейски :).